01/01 2013

Taxo Luma anmeldelser

Bogen "Taxo Luma" er en ætsende samfundskritik, men den er mere end det – den er en indføring i nogle af livets hemmeligheder.

Nogle gange i livet kommer man forbi en bog, en sang eller en film, der ryster én så meget, at tilværelsen synes at være et før og efter.
Sådan var det med Paul Simons "A Boy in The Bubble" og Stanley Kubricks "A Clockwork Orange". Begge dele er vildt fascinerende og på en måde ubehagelige med det grelle lys, de kaster hen over virkeligheden. Det er ikke pænt, hvad der afsløres, men det er vigtigt, fordi det er sandt.
Sådan er det også med Lars Muhls nye bog "Taxo Luma". Det kunstneriske ambitionsniveau er lige så tårnhøjt.

Aha, endnu en spirituel bog fra mestermystikerens hånd, der vil virke som kølig balsam mod sindets urolige febervildelse, tror man glad som læser, når man slår op på side 1. Man tager grumme fejl. Smak op i fjæset får man historien om pigen Taxo, der har en særlig evne og bliver så grumme misforstået. Hun må igennem fysisk fornedrelse og psykisk fortræd, før hun finder sig selv og overgiver sig til sin opgave. Historien kradser snarere som sandpapir end dulmer.

I første tredjedel af Taxo Luma tegnes et ætsende sort-hvidt billede af vort samfund. Selvom handlingen foregår i en nær fremtid, er parallellerne til i dag ikke til at tage fejl af. I horisonten hober kriserne sig op. Et stort krak har lige fundet sted, og et nyt er uafvendeligt på vej. Samfundet er stramt styret, uden at folk gør indvendinger, for de er bedøvet af fjernsyn og tom underholdning. Man befinder sig i en evig jagt på adspredelse.

Selv Europas kulturelle elite er fanget i dette paranoide kollaps, hvor ånd er fordrevet med frygt. I Lars Muhls optik er disse mennesker "...så bedøvede af magtens og de elitære positioners eufori, at de i sig selv udgjorde den forhindring, der var skyld i, at alt dette næppe nogensinde ville blive anderledes."

Karikaturen er ætsende og hvas, men ind i mellem også overvældende morsom i denne spændingsroman, hvor handlingen går over stok og sten, og man tør næppe lægge bogen fra sig, før man vil se, hvad der sker i næste kapitel. Vor hovedperson hedder Barato Beinoni, og undervejs på sin flugt fra myndighederne må han forbi Café Mannegatt i Europas hovedstad Metropol Cent. I cafeen vrimler det med selviscenesatte bohemer, kunstnere, journalister og fantaster. Altså mænd, der udtrykker deres maskulinitet for fuld hammer, og det er stærkt underholdende at kigge med på. Man må le højt og ryste på hovedet.

Sandheden, ubehagelig og fascinerende som den er, beskrives bedst af folk, der tør trodse normen, og det gør Lars Muhl konstant i "Taxo Luma".

Undervejs finder forfatteren dog også det tunge skyts frem, når vi taler om spiritualitet og åndsvidenskab. Faktisk lægger han alt frem på bordet, hvad han ved om livets hemmeligheder. Barato Beinoni bliver et eksempel til efterfølgelse. Hans forløb er næsten en anvisning i praksis. Gør som ham, og du opnår at beherske Ildvogns teknikken. Det vil sige, at du bliver i stand til at opløse tid og rum.
Så bogen er rystende, men også givende og inkluderende.
Centralt og glødende i teksten står ordene: "Bogstavet er intet værd, hvis ikke det kan levendegøres." Man må lige stoppe op i læsningen og fatte sig. Få øjeblikke senere får vi at vide, at hele verden er skabt af de lysende og vibrerende hebræiske tegn. Den må man lige læse igen og synke på ny. For hvad betyder det ikke? Selvfølgelig at verden er magisk.

Påstanden om, at vi selv er med til at skabe universitet i dette øjeblik med vore tanker, får en ny dimension i næste kapitel, hvor vi ikke bare skal tage vor reinkarnation for givet, fordi sjælsblomster vil snart blive fortæret af en rensende ild. Det her er afgørende nu. Vær med eller forsvind. Det får næsten en tone af dommedag. Så stærk er tankens kraft.

Det er som sagt rystende læsning, for alt er på spil. Bogen er som et brøl ned gennem virkeligheden.

Midt i bogen hører vi om rabbineren Yitzhak Kaduris profeti. Det er en ægte profeti skrevet og sagt i virkelighedens verden i året 2006, og står den til troende, så går den næste inkarnation af messias allerede rundt på vor jord, fordi vor tid er så grum og håbløs. Har man øje for det, kan man ane det på ledestjernen Melchi Zedek i stjernesamlingen Plejaderne.

Jeg skal ikke afsløre bogens slutning, men den indeholder al det håb, denne verden kan mønstre.

Lars Muhl fremmaner levende og stærkt originale billeder i "Taxo Luma", og han gør det ubesværet og med dreven pen. Foreløbig er det en bog. Det kan sagtens blive til en film. Og måske flere bøger? For hvor går hun hen, kvinden Taxo Luma, og hvad sker der med hele den brogede flok af originaler i romanen, ikke mindst Barato Beinoni og vennen Alec Roth?

Bøj dig ned og tag udfordringen op. Læs "Taxo Luma".

Ib Asmussen, journalist

Skjebnens Bok

Denne boka er en vill, drømmeaktig og skremmende dans gjennom et Europa på kanten av stupet.

Et Europa lammet av et åndelig diktatur, en sjelløs under-holdnings industri og en politisk illusjon om at vi bare kan fortsette som før – mens store deler av verdens befolkning går sultne til sengs og mens klimaet raskt forandrer seg foran øynene på oss.

Dette er en fortelling om frigjøring og oppvåking til å ta ansvar for oss selv og hverandre.

Taxo Luma er århundrets kraftigste wake up call.

Vi blir revet med på en utrolig spenningshistorie og et eventyr med gledespiker, hemmelige klubber, bibelkoder og ildvognens mysterier.

Lars fletter sammen sin innsikt og sitt forfatterskap på en besnærende måte.

Med høy puls tar vi del i jakten på "nærheten", men forstår fort at det ikke bare er lett å åpne en dør hvor nøkkelen sitter på innsiden.

Taxo Luma blir en Muhlsk odysse i spirituell åpenbaring og fortellerglede. Hva er fiksjon, hva er virkelighet -slørene for vår forståelse blir løpende dratt til side.

Når vi i siste kapittel tilslutt aner løsningen på mysteriet, står vi "nakne" med våre frie vilje, utfordret til å bevege oss på et høyere bevisthetsplan og forhåpentligvis våkne nok til å ta del i den forandringen vi alle nå skjønner må skje.

Ole Bernt Frøshaug, dokumentarfilminstruktør

Uden berøringsangst og med et glimt i øjet har manden under den brune hat med det rustrøde og beige hattebånd skrevet sig ind i tidsånden og belyst tabubelagte og klichefyldte emner så som spiritualitet, forholdet mellem det mandlige/kvindelige og frelsen for ubesværet at stille kravet om, at Lysets Lov må følges.

Ved at stille sin visdom og store indsigt til rådighed kommer Lars Muhls bog Taxo Luma til at fungere som en guide mellem himmel og jord.

Sus Krassel, Rennes les Bains, Frankrig

Et hovedværk fra hjertet

Lad det være sagt med det samme. Lars Muhl har skrevet et hovedværk. Et hovedværk fra hjertet. Taxo Luma er på mange punkter en utrolig og magisk bog, og nogle af de oplevelser og indsigter, forfatteren formidler, virker på den ene side overvældende og fantastiske men samtidig helt nærværende og sande. At læse bogen er en transformation i sig selv!

Fortællingen om Barato Beinonis jagt efter indsigt og Taxos vej mod sit kald er både spændende og rørende læsning. Spændende i sit fortællemæssige drive, der hele tiden leder hovedpersonerne videre mod ny udvikling og dybe, esoteriske erfaringer. Rørende i sin beskrivelse at et helt specielt menneske, der påtager sig sin livsopgave.

Så er der selve indføringen i Ildvognsmystikken, som er en intens omgang, der nok gør læseren nysgerrig, men også ansporer til ydmyghed over for de vældige kræfter, der kan indeholdes i mennesket i samspil med kosmos. Bogen indeholder også flere nærmest filmiske spændingsscener – lad mig her blot nævne den utrolige, surrealistiske scene på og omkring Ariel Sharons farm som ét af højdepunkterne.

Ligeledes rykker det i læseren, når forfatteren beskriver stemningen og kvinderne i "Den Blå Slange". At kvinden på denne måde kan frigøre manden til sit højere aspekt og sin iboende, skabende kraft. At opøvelsen og akten kan være så saligtgørende på et højt, åndeligt niveau, der samtidig er så fysisk ægte, må få enhver spirituelt søgende mand til at ønske større kendskab til sådan et etablissement, hvor samværet mellem mand og kvinde, krop og ånd, er af en karat, der transcenderer mange af de kødets lyster, der ses praktiseret i vor tid.

Taxo Luma er en bog, der rejser mange spørgsmål, bl.a. i sin skånselsløse samfundskritik og i forbindelse med beskrivelsen af en ny Messias. Èt er sikkert: Bogen står lysende klar som en dyb mulighed for udvikling men er også tilstede på så mange planer, at den vil fortsætte med at lyse og anspore til yderligere granskning og læsning. Den inspirerer til at søge sin egen, indre sandhed og gør denne læser både alvorlig, smilende og håbefuld. For Taxo Luma indgyder håb. Håb for menneskeheden, håb for nærværet og udviklingen mellem mand og kvinde. Og håb for aspirationen i hjertet.

Lars Knudsen, sangskriver

Taxo er svær at slippe, historien og personerne lever i mig.
Selvom jeg har læst bogen færdig, er jeg ikke færdig med den. Den ligger stadigvæk på mit natbord.
Den vækker hos mig de dybe lag som ligger under løgnen, forstillelsen og minder mig om at jeg må ta' mit ansvar på mig. Taxo får hjertet til at banke og fylder mig med både håb og frygt. - Men jeg har et valg.

Michael Vesterskov, singer/songwriter

Taxo Luma er en usædvanlig bog i en klasse for sig: Vis, lysende klar og nødvendig for livet.

Helle Hewau, cand. psyk

Taxo Luma står som et lysende fyrtårn for alle der har øjne at se med. Solidt forankret i jorden og med et stærkt skinnende opadstræbende skær, der indgir os alle livskraft og håb.
Må den blive læst, NU.

Birgit Sonne, fløjtenist

"TAXO LUMA en Avatar" er en opplevelse, et smykkeskrin med de edleste stener og store overraskelser, sendt til deg som sitter med boken mellom dine to hender.

Aldri har jeg måttet lese en spenningsroman så mange ganger for å få med meg alt som står der. Lars Muhl skriver på mange plan. Du drives fremover i handlingen som på ryggen av en vill hest . Den får hjertet til å hamre og pusten til å gå fort. Overraskelsene kommer løpende fra side til side og er helt uforutsigbare.

Boken kan leses som en ren spenningsroman, den kan leses som et oppslagsverk, den inneholder nyheter som er oppsiktsvekkende, og pinpointer klodens tilstand politisk, miljømessig og medmenneskelig. I tillegg vekker den det spirituelle dypet i deg og etterlater nye forandringer i deg hver gang du har åpnet den.

Som leser blir du sittende med de store spørsmålene: Hva er virkeligheten? Hvordan kommer jeg videre som ånd og menneske? Hvor er vi på vei hen? Kan vi gjøre noe med situasjonen for den organismen vi er en del av? Hvordan gjør vi det? Hva er betydningen av det jeg leser?

For eksempel tok jeg meg selv i undres over hvorfor en spesiell beskjed på Barato Beinonis (en av hovedpersonene) Rolexphone er skrevet med tall, to ganger. Tallet 8-200-3.

Jeg gikk til min enkle bok om det hebraiske alfabet og slo opp. Der kunne jeg tolke tallene som: CHETH-KAPH-GIMEL eller "Livet, ditt bidrag, din kjærlighet gitt med åpen hånd vil få Guds kjærlighet frem i lyset som ved et mirakel".

Boken etterlater seg følelsen av at det finnes mye mer enn det mine sanser kan oppfatte i hverdagen og at om jeg bare leter lenge nok, dypt nok så vil jeg finne både meg selv, de andre og vårt opprinnelige opphav.

Tusen takk Lars, for denne kjærlige virvelvind av en bok.

Karine Finne, Innovator

Det er en velsignelse i sig selv at have bogen om Taxo Luma stående. At holde den i sine hænder bringer healing.
At læse bogen giver indsigt i verden lige nu, i Ildvognsmystik, healing, bøn, syncronicitet, den multidimensionelle virkelighed, profeti, den skabende proces, engleverdenen og kabbala samt meget mere.
Der er ingen ende på Taxo Luma. Bogen er en kærlighedserklæring til det sande i mennesket. Tak Lars. Hvornår kommer bind 2?

Bjørn Fisker, stud.phil.

En healende bog...

Jeg fik Lars Muhls Taxo Luma i mine hænder den dag den udkom.
Inden jeg begyndte at læse den fik jeg en idé om at gøre ligesom Lars selv har praktiseret...nemlig en boghealing...nysgerrig efter at bruge hans metode med en bog af ham selv...
Jeg ville mærke energierne med hjertet inden læsningen- inden intellekt og analyse blandede sig i-
Jeg lagde Taxo Luma på maven/hjertet og straks opstod en kraftig hvirvelstrøm som fik energier at cirkulere i hele kroppen, i alle celler, i forskellige meridianpunkter. Jeg oplevede en total indre stilhed, en kraftfuld healing

Derefter læste jeg Taxo Luma. Kunne ikke slippe den, oplevede mange lag og dybder, blev ført med ind i mysterier og ny indsigter...og kan nu nikke genkendende til andres oplevelser af bogens indehold i de recensioner jeg har læst på senere tidspunkt.

Jeg ved at jeg kommer at læse den snart igen... og igen og igen...for at få alle lag med og for at trænge dybere og dybere ned i budskabet. Budskabet som skal bevidstgøres og praktiseres for at vi kan skabe den fornødne forandring i verden.

Ja, og healing med selve bogen har fortsat efter læsningen...det opstår energier, symboler og billeder og sætninger, lyde...forskellige oplevelser for hver gang ...som åbner hjerte, giver indsigter...når jeg stiller mig til rådighed for det.

Tak!

Ing-Britt Javén

Jeg var ikke i stand til at lægge bogen fra mig; måtte melde mig syg og bruge både nat og dag på denne fuldstændig fængslende bog, hvor jeg følte en stor taknemmelighed for at få lov til at få indblik i de dybeste hemmeligheder.

Ina Hass, homøopat

Det er en sublim bog, Lars Muhl med TAXO LUMA præsenterer sine læsere for.

Der er tale om en metafysisk spændingsroman, der udfolder sig holografisk og følger flere samtidige spor. Men bogen er langt mere end blot og bar spænding. Bogens tema må siges at være særdeles aktuelt i den tid, vi lever i. Pakket ind i handlingen og de personer, vi følger, gives læseren en både symbolsk og konkret esoterisk belæring af meget høj karat. Lars Muhl har sit kildemateriale i orden; det skinner hele vejen igennem, at der ikke er tale om fiktion eller research, men derimod af dyb, personlig transformation og visdom, og af en levet kontakt med et meget højt bevidsthedsplan. Det er, som om hjertet står på vid gab under læsningen, og der i hjertet og hele bevidstheden er en respons af genkendelse; af kærlighed til Ham, som skal komme; en dyb følelse af forpligtelse på den indre vej; og ikke mindst af alvoren i bogens budskab.

Bogen skaber eftertanke på en lang række områder. Således sætter den skarpt fokus på de værdier, vi som samfund hylder – værdier, som nok er alment anerkendte, men som ikke desto mindre holder os fanget i kollektiv ubevidsthed om vores sande væsen og eksistens. Hvad vi betragter som en høj teknologisk udvikling, kan også ses som en bevidstløs dans omkring guldkalven, som kan gå hen og blive katastrofal, hvis ikke vores etiske udvikling og tilgang til livet kommer på omgangshøjde med den. Vi er på en kurs, hvor vi har bragt os selv og verden helt ud på randen af, hvad der kan holde. Vores opslugthed af det materielle er sket på bekostning af det allermest dyrebare: Kontakten til vores eget Selv, til vores Himmelske Ophav og selve formålet med vores eksistens.

Der må i verdenssamfundet siges at finde et reelt værdisammenstød sted mellem nationer, racer, religioner og værdier. Den stige, som religionerne var givet os som en vej tilbage til vores Himmelske Ophav, uanset hvilket navn vi giver dette, er i stedet vel den største kilde til ufred i verden. Uden på nogen måde at være dommedagsagtig eller fordømmende giver TAXO LUMA en opsang til disse grupperinger og spejler tilbage til os, hvor vi har brug for at rette vores fokus hen, og i endnu højere grad det ansvar, vi individuelt og kollektivt har for at skabe fred i os selv og i verden; fred på tværs af alle tilsyneladende skel. Der ligger en dyb alvor i det budskab, TAXO LUMA giver, som viser, at der absolut ingen tid er at spilde. Men den gør det på en måde, som kalder på og taler til det højeste i os uden at dømme og uden at tage patent på Sandheden. Kærligheden, Sandheden, vores vej tilbage til vores Himmelske Ophav er det, det handler om.

TAXO LUMA kommer til verden på et tidspunkt og med et tema, som må siges at højaktuelt, og den er spændende læsning fra først til sidst, netop fordi den udspinder sig omkring det kaos og den bevidsthedsforandring, som verden med al ønsket tydelighed befinder sig midt i. Den formår på mesterlig vis på en særdeles spændende og vedkommende måde at flette alle disse temaer sammen, og den kan varmt anbefales.

Bogen igennem trækker TAXO LUMA på Visdomskilderne og formidler en dyb visdom og sandhed, som vækker os i vores allerinderste kerne uanset hvilken vej eller tradition, der taler mest til vores hjerte. Sandheden er tidløs, og budskabet i kilderne er ét og det samme: Sjælens indre vej til forening med vores Himmelske Ophav. Da vil vi have manifesteret Himlen på jorden.

Annabritt Jakielski

Lars Muhl har skrevet endnu en storslået bog hvor læseren bliver ledt gennem en fantastik historie med klar symbolik til den situation verden står i nu. Forfatteren rammer de følelser og
længsler mange mennesker har - Lars Muhl er i stand til at få disse ned på skrift og hvor de rammer læseren som smuk klavermusik samt som smukt gensyn. Bogen indeholder nye spirituelle indsigter om bl.a. synkronitet i en ellers uforståelig verden. Efter at have læst bogen efterlader det læseren med mulighed for en stærkere personlig udtryksform - men sidst og ikke mindst i en optimisme om frelse og håb.
Ske din vilje...........

Knud Erik Rasmussen

Hun var femten år, da hun for alvor blev klar over, at hun var anderledes. Sådan begynder Lars Muhls fortælling om Taxo Luma i bogen af samme navn.
Hvorfor var hun anderledes? Hun måtte reagere - i starten ubevidst - på et kuldslået og grådigt samfund, en verden, som var løbet af sporet. Det var omgivelsernes stærke pres, der forårsagede Taxos opvågnen.
Fortællingens anden hovedperson, Barato, repræsenterer os, læserne. Vi udfordres til at vælge side. Vil vi fortsætte business as usual eller lade os inspirere af Taxo til en skuen ind i os selv?
Læs denne spændingsfortælling, og find dit svar.

Lennart Pasborg, filminstruktør

Da jeg begynte på boka, ble jeg litt nedstemt, fordi fremtidsvisjonen var så dyster, men så kommer det mer og mer lys inn. For meg er boka en kuliminasjon av mange av de innsikter og visdommen som finns i Gralstrilogien, Det Arameiske Mysterium og Det Knuste Hjertets Visdom. Det var fasinerende hvordan du Lars har integrert noe av det viktigste i budskapet ditt. Jeg måtte også slå opp i min gamle bibel underveis for å lese de skriftstedene det henvises til.Det er håp for menneskeheten hvis vi er villige til å gi slipp på egoet og åpne hjertene våre for det Gudommelige Feminine. Ingen lett oppgave, men jeg synes at jeg opplever mye av det i tiden vi er inne i, og boka gir oss en på minnest om hvem vi egentlig er. Takk Lars!

Sonja Johannessen

---

Tilbage / Back